Total Pageviews

Friday, October 21, 2011

Maissuppe med chili og gratinerte tortilla chips

Denne suppen kom jeg over på nettsiden til den berømte Nigella Lawson (Nigella.com). Den så bare veldig god ut, og har derfor prøvd ut min egen variant. I stedet for Nigellas forslag om frossen mais (som jeg ikke kan huske å ha sett i Norge), har jeg laget den med mais fra boks. Tortillachips får man i billige varianter for mellom 10 - 20 kroner i de fleste butikker. De sprø og varme chipsene i den litt søte og sterke maissuppen er bare utrolig godt. Jeg hadde 2 chilli i suppen, men skrapte bort frø for at den ikke skulle bli alt for sterk. Jeg brukte purre i stedet for vårløk, ettersom purre er i sesong (og derfor billigere!) nå om høsten. Suppen er rask å lage, og er god og mettende. Alt i alt en billig og kjempegod suppe.

4 personer, ca 15-20 minutter, 13,- kroner per person
 (Mais 15,-, Purre 5,-, Chilli 9,-, Hvitløk 1,-, Buljongterning 5,-, Tortillachips 10,-, Ost 8,-)

Du trenger:
3 store bokser mais (350 gram hver)
1 purre
2 røde chilli
1 fedd hvitløk
3 terninger kyllingbuljong
2 ss  semulegryn (kan sløyfes, men gjør suppen fyldigere)
1,2 liter vann
200 gram tortillachips (eller mer om du vil!)
100 gram hvitost

Slik gjør du:
Sett stekeovnen på 200 grader. Ha mais, purre i strimler, hakket hvitløk, hakket chili og et par dl av vannet i en panne. Bruk en stavmikser og mos det hele til en fin pure. Tilsett semulegryn, resten av vannet og buljongerningene. Kok opp suppen, skru ned og sett på lokk. La småkoke i ca 10 minutter.

Mens suppen småkoker, legger du tortillachips ut over en bakeplate. Dryss over revet ost, sett inn i ovnen og stek chipsene i ca 5 minutter. Server suppen med chips ved siden av, legges i suppen rett før den skal spises. Server med ekstra salt som kan tilsettes av hver enkelt etter smak, maisene er ganske søte.

Deilig høstmat!

No comments:

Post a Comment